Revue de presse

Eye / by Sébastien Morlighem

||| […] In 2006, Grand Ensemble, the Paris Studio run by Sandra Chamaret and Julien Gineste, put together an exhibition, “Roger Excoffon en toutes lettres”, at Lurs-en-Provence to coincide with the Rencontres Internationales de Lure, (an annuel meeting launched in the 1950s for graphic arts professionnals) of wich Excoffon had been president between 1963 and 1968.
When, at the end of 2007, I launched the Bibliothèque Typographique series with Ypsilon Éditeur to bring typographic work to a wider public, I dreamed of a project dedicated to Excoffon and Fonderie Olive. The centenary of Excoffon’s birth in 2010 provided a perfect opportunity and so I approached Chamaret and Gineste to work with me on a book about him.
We embarked on a painstaking search of public and private libraries, building up an inventory of specimens and catalogues published by Fonderie Olive mostly under the artistic direction of Excoffon. Over a period of almost 30 years, dozens of promotional documents had been designed, as well as some 200 back cover advertisments for graphic design magazines such as Caractère, La France graphique, Le Courrier graphique and Techniques graphiques. It was a invincible promotional arsenal that Deberny & Peignot could never fully rival. We examined hundreds of thes magazines and found many articles about his typefaces and the foundry, drawings photographs and, most thrillingy, some pieces of hitherto forgotten writing by Excoffon. […]
Now that Roger Excoffon et la fonderie Olive has been published, there is still much work left done to rediscover the work of other French type designers of the twentieth century: Eugène Grasset, Georges Auriol, Marcel Jacno, Albert Boton, ladislas Mandel. So many “lost” archives yet to unearth and explore… |||

Un pastis typographique / par Emmanuel Bérard

||| Il n’y avait qu’à constater avec quelle régularité le travail de Roger Excoffon était exhumé, honoré ou célébré que ce soit par des rééditions de ses alphabets ou par des articles dans les magazines internationaux, pour se demander, légitimement quand un ouvrage allait, enfin, étudier cette légende typographique. En effet, jusqu’alors, peu de publications étaient consacrées à celui qui «fit» la typographie française de l’après- guerre. On pouvait s’attendre à un ouvrage au décalage calculé, qui aurait célébré ce chantre de la typographie gestuelle et dont les lettres pouvaient être rapprochées des œuvres de Georges Matthieu ou de Hans Hartung. Il était tout aussi possible de craindre la somme académique qui, étouffant d’analyses pointues, ne se serait adressé qu’à un public de spécialistes. Enfin, on attendait qu’un éditeur tel que Taschen publie en fac similé l’intégralité des spécimens de caractères de la Fonderie Olive, dont Excoffon fut le directeur artistique, le tout accompagné d’un texte traduit en 4 langues.
Sandra Chamaret, Julien Gineste et Sébastien Morlighem ont fait bien mieux que toutes ces hypothèses réunies et leur ouvrage, «Roger Excoffon et la fonderie Olive» est une prouesse et un modèle.
[…] En 300 pages, ils content plusieurs histoires entremêlées dont chaque auteur assure une partition. Tous les trois graphistes et amateurs de recherches typographiques ils abordent le sujet avec une fraîcheur et un ton jusqu’alors inédits qui les entraînent à aborder cette histoire tour à tour sous un angle industriel, artistique et humain.|||

Wallpaper* #142, january 2011 / by Paul Barnes

||| French letters. A new book on Roger Excoffon tells the story of the man who made french typography soar.
Graphically, France looks a lot like it does because of Roger Excoffon. Not only did he create the iconic logo for Air France, but his touch is there in just aboyt every town square. Look at the sign above the boulangerie, the coiffeur and the parfumerie – many will be set in Excoffon’s confident typefaces; there’s no generic Arial here.
[…] Thankfully, Excoffon has gradually returned to favour as fashionable young designers have helped to rebuild his reputation. Various exhibitions have been held and, cementing his place in the design firmament, a trio of young enthusiasts, Sandra Chamaret, Julien Gineste and Sébastien Morlighem, have now written a wondeful book about La Fonderie Olive and Excoffon’s work.|||

Top 10 Typographic Events of 2010 / by Paul Shaw

||| Top 3 – Bibliothèque Typographique series published by Ypsilon éditeur in Paris. This new French publisher has issued monographs on two important 20th century French type designers this year: José Mendoza y Almeida by Martin Majoor and Sébastien Morlighem and Roger Excoffon et la Fonderie Olive by Sandra Chamaret, Julien Gineste and Sébastien Morlighem.
[…] Both of these well researched and written books (in French and almost flawless English) do an excellent job of dissecting the work of both of these designers, leading to a fresh appreciation of typefaces that one might ordinarily have overlooked or dismissed out of hand. There is plenty of material showing how these faces developed, including several dead ends and alternative ideas. The evolution of Diane and Antique Olive are especially fascinating. Alongside the archival material are the thoughts of the two designers as they tried to create types that not only were aesthetically pleasing but which fulfilled a specific need within a type library or solved a technical problem.
[…] Both books include additional material beyond the type designs. The Mendoza book has a selection of his lettering and calligraphy while the Excoffon has a wide range of Fonderie Olive promotional material, most of it designed by him. They also contain brief chronologies of both men’s lives and solid bibliographies. Although neither book is on a par with the massive survey of Adrian Frutiger’s typefaces issued in 2009 they both deserve to be on the bookshelves of every serious typophile.|||

Monograph Brings Renewed Appreciation For Roger Excoffon / by Yves Peters

||| […] Alongside the obligatory pictures of the protagonists of the book, the wealth of typographic illustrations is astonishing. From concept sketches over type drawings to finished specimens and advertising, the book is full to the brim with both black-and-white and colour images. On the one hand they illustrate Excoffon’s personal approach, which found its inspiration in the pictorial arts as well as the social sciences, while meeting the imperatives of the typographic industry. On the other hand they provide the reader a fascinating insight into how the Olive Foundry marketed and advertised their type.
Besides offering a comprehensive overview of someone’s life and body of work, good monographs should teach you something new. The best ones however make you reappraise what you thought you knew, challenging your previous opinion. And this is exactly what Roger Excoffon et la fonderie Olive succeeded in doing. The book is full of nuggets, like finding out the real reason why Banco was designed, and how it managed to defeat its direct competitor Jacno from Deberny & Peignot. For example I never thought much of Mistral, but reading its story and technical background finally made me appreciate the ingenuity of this remarkable achievement in type design. And the chapter on Antique Olive makes a convincing case of having this family up there with Univers and Helvetica in the pantheon of great post-war sans serif families. Roger Excoffon et la fonderie Oliveis a fascinating, insightful, and entertaining book, which should be on any serious typophile’s must-read list. |||

Le blog de Graphos / par Marius Escartefigue

||| Il y a des livres à regarder, pleins d’illustrations plus belles les unes que les autres, et il y a des livres à lire de la première lettre à la dernière. Le dernier ouvrage des éditions Yspilon, consacré à « Roger Excoffon et la fonderie Olive » est de cette dernière catégorie. Je dois dire que je me suis laisser aller à le ranger dans la première, et à m’y promener en admirant de ci de là les dessins préparatoires aux caractères créés par ce grand lursien ou les diverses réalisations qui les utilisaient. Et puis, ma foi, la Fonderie Olive étant marseillaise, je me suis laissé tenter par la lecture d’un chapitre ou deux…
Et c’est ainsi que je me suis laissé prendre sans pouvoir y échapper, un peu comme un amateur de polar dans un Agatha Christie bien ficelé. Car si l’histoire de cette fonderie est exposée d’une façon légère et jamais ennuyeuse, elle est suivie de la description par le menu de la genèse des caractères de renom produits en vingt ans par Excoffon et ses talentueux collègues (José Mendoza et même Gérard Blanchard sont de ceux-là), caractères que vous pouvez encore reconnaitre tout autour de vous dans tel ou tel logo, telle ou telle enseigne voir même sur pas mal de camions de transport comme j’en croise tous les matins en allant au boulot. Eh oui, pas loin de cinquante ans après, on trouve rapidement dans son entourage visuel un logo en Nord (l’ancien logo Air France, par exemple), le Banco sur un album de reggae (le Banco a même un fan club !) ou un restaurant « Mistral » dont l’enseigne est en… Mistral !
Mais ce qui est le plus intéressant, c’est que pour chacun de ces caractères, les auteurs sont allés rechercher toute la documentation disponible sur la genèse du caractère. Depuis la description des partis pris esthétiques ou fonctionnels, leur mise en application dans la création du caractère jusqu’aux retouches marketing qu’il va subir pour l’adapter aux besoins des imprimeurs. Il a fallu sans doute bien des efforts pour retrouver des enregistrements ou des transcriptions de discussions entre Roger Excoffon et tel ou tel expert en typographie (François Richaudeau par exemple), des témoignages de ses anciens collègues à la fonderie Olive ou les articles de revues maintenant disparues dans lesquels il explique sa démarche. Puis il a fallu retrouver la montagne de carnets de notes, dessins préparatoire, ébauches, spécimens, fausses publicités et autres mises en situation et de nombreuses versions des caractères jamais publiées, le tout pour nous faire comprendre, apprécier et refaire dans les traces des créateurs la démarche qui a mené à l’élaboration de ces caractères, depuis l’idée de base jusqu’à la gravure finale. Un vrai travail ultra-pédagogique qui portera ses fruits si un jour vous tentez (qui ne l’a pas fait ?) de créer votre propre style de caractère à base de calligraphie pour ceux qui préfèrent manier la plume ou de courbe de Bézier pour les aficionados de la souris.
Je vous garantis qu’après avoir lu cet ouvrage vous ne pourrez jamais plus regarder un Banco, un Mistral ou une antique Olive comme vous le faisiez avant. Vous y distinguerez toutes les caractéristiques que leurs créateurs y ont placé pour les rendre tour à tour lisibles, vivantes, simples ou complexes, linéales ou scriptes… Une vraie leçon d’observation typographique et un très beau cadeau de Noël.|||

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